Skip to content

Krigspoeten fra Kristeligt Dagblad

11. juli 2014

Kristeligt Dagblads mand i Israel er Israels mand. Sidste gang Israel tæppebombede den uskyldige og indespærrede befolkning i Gaza, rapporterede han krigsliderligt på Twitter, hver gang der blev affyret missiler eller lød bombenedslag, mens han hørte Jimi Hendrix på anlægget i bilen.

Manden er en levende propagandamaskine for Israels overgreb mod menneskeheden. Han spreder ivrigt politikernes og mediernes løgne om, at det er atommagten Israel der må forsvare sig mod gamle raketstyr på æselrygge. Israel er truet på eksistensen af deres ofre: forarmede og udsultede palæstinensiske kvinder, børn, og mænd.

Allan Sørensens Twitter-konto er den israelske militærradios forlængede arm. Han sportskommenterer død og ødelæggelse, mens han leger Navy Seal og hører Hendrix. Og så bruges han i øvrigt gerne af Danmarks Radio som Israel/Gaza-ekspert.

 

allanhendrix Kristeligt Dagblad

På vej ind i raketland. Kanoner skyder. Droner. Vanviddet og afstumpetheden pumpes ud med 140 tegn i minuttet.

alllan13

Krigspoeten fra Kristeligt Dagblad sover aldrig på værelse 13 i en krig. Hvordan skal man tolke Allans hashtag i forbindelse med Ariel Sharons søns udtalelse?

Det ene øjeblik affyres 20 missiler mod Gaza, og det næste meldes der om stærkt forbrændte palæstinensiske børnelig. Israels ubønhørlige og tunge bombardement af fattige og fangede mennesker beskrives i en form for haikudigte:

allantrebump

“Et missil…sådan” Hvordan skal man tolke den? Eller hvordan skal man tolke dette “pyha”?:

allanpyha

 

Dengang i november 2012 blev der også tid til, at videreformidle israelske propagandavittigheder. Jeg spurgte ham, om han ikke burde vente med den slags, til efter røgen fra ruinerne og ligene af de palæstinensiske kvinder, børn, og mænd havde lagt sig.

allanaltidhumor kristeligt dagblad allan sørensen

Vores helt har altid tid til en joke, my friends.

Jeg havde tidligere skrevet til ham, i forbindelse med hans ensidige dækning af angrebene på Gaza, og fik dette svar:

allanerjournalist

 

Nu hvor Israel atter tæppebomber den fortsat belejrede befolkning i Gaza, er han i aktion igen.

Atommagten Israel bruger flåde, bombefly, og missiler mod civilbefolkningen i Gaza. Palæstinenserne er forsvarsløse. Og når Hamas forsvarer sig mod Israels angreb, og kæmper tilbage, så udråbes det terror? Det siger Israel at det er, og derfor siger Allan Sørensen det også.

AllanthejerusalemistAllan er altid frisk på at viderebringe løse rygter om påståede terroraktioner, som bruges til at straffe og bombe uskyldige menneskers familier og venner i Gaza.

Muligt partsindlæg:”Jerusalemites are wondering” Ser han sig selv som jerusalemit? Israel er tæt på at blive udslettet af en hær af fejlernærede fanger fra koncentrationslejren i Gaza, og jerusalemittterne bekymrer sig om, hvad de mest skal bekymre sig om. Han befinder sig godt i offerrollen. Og han lever af krig.

Han hjælper også gerne med til at sprede fuldstændig vanvittig og irrationel frygt, som bruges til at retfærdiggøre af folkemordet på palæstinenserne:

Allan trækker atomulykke-kortet. Nu skal vi altså frygte, at Hamas, med et par slidte forladegeværer og hjemmelavede raketter, skal kunne gøre skade på Israels atomanlæg? Så derfor er det OK, at Israel sender tanks og bombefly mod en forarmet befolkning, som har været belejret af deres stakkels offer i mere end syv år. Derfor er det ifølge Allan Sørensen, og åbenbart også Deadlines Adam Holm, tilsyneladende OK, at Israel myrder palæstinensiske børn. Israel er jo truet på eksistensen! Det er rent selvforsvar!

De frygtløse danske krigskorrespondenter oplever ikke krigen inde fra Gaza. De lever ikke blandt palæstinenserne. De lever, som Danmarks Radios freelance journalist, Hanne Foighel, i ambassadekvarterne i Israel. Hun blev forleden flået ud af sengen af en luftalarm. Vi må håbe, at hun ikke væltede kaffebordet. Hun “har boet i Israels hovedstad siden midten af 1980’erne, og har efterhånden fået ret tæt kontakt til sit lokalsamfund.” Hun får sine ideer, vinkler, og historier fra den israelske militærradio. Men det er slet ikke krigspropaganda, forsikrer hun:

“Den radiostation er ikke, hvad navnet antyder. Det er en station, der drives af militæret, men den har nyheder som enhver anden radiokanal. Fra seks til syv om morgenen bliver man sendt rundt i alle mulige kroge af dagens nyhedsbillede, og det kan ofte give mig ideer til historier. Journalisterne på stationen er værnepligtige, der ikke har fysik til at være i kampenhederne. De er 18-21 år gamle, og det giver en dejlig frisk stil,” siger Hanne Foighel.

Når P1 orienterer om situationen i Israel og Palæstina, er det som oftest med Hanne Foighel bag mikrofonen, står der på dr.dk om hende. Hun bor sammen med læger, teaterfolk, og akademikere i pæne villakvarterer. En beskyttet tilværelse. Militærpropaganda ind med morgenkaffen. Jeg elsker duften af afbalancerede nyheder om morgenen!

Deres liv er en Hollywood-film. Allan Sørensen surfer på militærradioens bølger, og pumper meningsløs overflade ud til sine undersåtter. Hanne Foighel går tur med hunden, og orienterer de kloge P1-lyttere om det hårde liv, som besætter og undertrykker, inspireret af israelske soldater. Imens foregår krigsforbrydelser, folkemord, og forbrydelser mod menneskeheden for øjnene og næsen af dem.

linefollow

2. del: Til bal i Twitterup Lade.

I tiden omkring onsdag d. 9 juli, befinder Allan Sørensen, den kristelige krigskorrespondent, sig sammen med en flok blodtørstige israelere, som på tryg afstand lader sig underholde af bombardementet af Gazas uskyldige indbyggere. De jubler hver gang en bombe eksploderer, eller et missil sendes ned i den tætbefolkede og sønderskudte by.

Allans billede af situationen ender på Al-Jazeera, hvilket Berlingske journalist Line Holm Nielsen er meget imponeret over:

De mange uhyrligheder som billedet udstiller, overtrumfes altså af sensationsværdi, nyheder om nyhederne, og patriotisme. Derefter udråber Line Allan Sørensen til ny “Twitterkonge,” og den gamle må derfor abdicere.

Jeg var så dum, at stille mig kritisk overfor alt dette. Det er næsten præcis et år siden Karaktermordet i Twitterup Lade, og nu udsatte jeg mig igen frivilligt for Line Holm Nielsen. Line kan ikke så godt tåle kritik. Og specielt ikke, hvis kritikken ikke er rettet imod hende.

LineAljazeera - Line Holm Nielsen

Allan Sørensen svarer ikke selv på spørgsmålet. Det bliver kun til et enkelt pip:

allandigigen

Men Line tager altid sine udsatte, forfulgte, og stakkels danske krigskorrespondenter i forsvar. Derefter hagler det ned over Du er Journalist, med alt hvad Line har i sit Twitter-arsenal af ubehageligheder. Men jeg vidste på forhånd hvad jeg gik ind til, så det var min egen skyld. Men det er altid underholdende.

Jeg har været igennem hele møllen før. Først brokker hun sig over anonymiteten. For hende er det kujonagtigt, at skrive under et pseudonym. Hun ignorer altid de relevante spørgsmål, grunden eller udgangspunktet for diskussionen, og drejer det i stedet over i smålige, hånlige, nedladende og umodne kommentarer. Derefter kommer den sædvanlige formaning om journalistikkens grundregler, presseetik, og injurielov.

Første gang blev jeg truet med politianmeldelse for dette indlæg. Anden gang påstod hun at have “anmeldt mig,” og at have fået WordPress til at lukke min blog, pga. Twitterup Lade-indlægget. Da jeg sidste år skrev Kalle Blomkvist møder Wikileaks, svor hun eftefølgende, at “flå mig i retten næste gang” jeg nævner hendes navn.

LineHolm1 Anmeldelse2

Hun slutter hver gang af med at true med at stoppe samtalen. Mak ret, eller dette bliver mit sidste ord til dig her på Twitter! Det lyder grinagtigt, men rigtig mange falder derefter på deres grædende knæ og beder om tilgivelse.

Hendes ultimative trussel mod kritikere er blokeringen. Jeg blev blokeret af hende allerede få uger efter, at jeg var startet på Twitter, for snart to et halvt år siden. Jeg har talt med hende tre gange, og alle tre gange har udspillet sig på denne måde.

Jeg spurgte, om Allan Sørensen var med i israelernes heppekor under tæppebombardementet af det tætbefolkede Gaza. Det svarede Line Holm Nielsen aldrig på. Hun bad mig i stedet hurtigst muligt henvende mig til det hjem, som jeg er åbenbart er løbet fra væk. En klassiker.

Linehenvenddig

Line kan ikke se hvad jeg mener:

Linehadefuld

Kritiske spørgsmål er tilsyneladende hadefuldt i Lines verden? Jeg har ikke styr på hvilke fakta hun taler om i denne sammenhæng. Men håner hun helt ærligt folk for ikke at kunne stave? Og forveksler hun i øvrigt ikke stavefejl med tastefejl i dette tilfælde? Jeg fik ikke ordet “stille” med i min kommentar. På Twitter sker den slags hele tiden. Hun omtalte det heller ikke da hendes ven, Andreas Rasmussen, skrev “ham” i stedet for “har” længere oppe i indlægget.

Lineendegyldig2 Line Holm Nielsen Du er Journalist

At stille journalister til ansvar for deres påstande og propaganda, er muligvis det Line Holm Nielsen mener med, at blive svinet til. Måske er disse stjernereportere og journalistkendisser vant til, at folk vil gøre alt for at opnå deres respekt? Kritik kommer muligvis som et chok for dem. Som noget nyt og farligt, som skal bekæmpes og udstødes.

Line har aldrig forstået, at jeg slet ikke vil blande mig i deres debat. Jeg har ikke brug for at blive taget alvorligt af dem. Jeg prøver jo netop på, at afsløre dem som uvidende medløbere, propagandister, virkelighedsfjerne og nyttige idioter. De informeres af militærradioer, amerikanske TV-stationer, tænketanke, politikere, erhvervsfolk og bankdirektører. Deres debat foregår indenfor de af staten accepterede rammer. De stiller aldrig spørgsmål. De kritiserer aldrig magten. De er mikrofonholdere.LineOMG2

Disse højt betalte journalister har flere hundrede tusind læsere. Du er Journalist har et par hundrede, når det går rigtig godt. De er på TV. De skriver bøger. Så hvorfor reagerer de så kraftigt, på et enkelt spørgsmål fra en ubetydelig lille blog?

Line Holm Nielsens erklæring om, at hun nu “endegyldigt” havde skrevet “det sidste ord ever” til mig, holder ikke længe:

lineblokeret

Og sådan gik det endnu en gang. Journalister og ikke-journalister i agurketid, og sød musik opstår. Jeg er nu dobbeltblokeret af Line Holm Nielsen. En oplevelse rigere og en eftermiddag fattigere. Men vi gør det nok igen til næste år. Hej hej.

Ps: rygter om israelske troppebevægelser.

From → Artikler, Gaza

4 kommentarer
  1. Din selvhøjtidelighed er kun overgået af din idioti.

  2. Der skal åbenbart gives en illusion om, at det er de demokratiske processer, der styrer verden. I guder hvor er jeg træt af journalister, der bare er mikrofonholdere. Den amerikanske præsident har allerede solgt sig selv til kapitalen, når pengene til valgkampen samles ind. Tak for din blog

    • Ja, åbenbart. Jeg er helt med dig i denne præcise beskrivelse af tilstandene. Mange tak for kommentaren, og glad for at du kan brugen bloggen.

Skriv et svar

