Skip to content

Hvorfor er Du er Journalist anonym?

28. juli 2013

Hvorfor ikke være anonym?

Mit borgerlige navn og liv har intet at gøre med det jeg skriver. Mit navn er ligegyldigt. Min person er irrelevant i forhold til mine ord og ideer, og som anonym kan jeg skrive frit og ærligt.

Da jeg oprettede denne blog i efteråret 2011, rejste jeg ofte mellem Danmark og USA. Flere gange årligt måtte jeg stå ret foran det amerikanske rædselsregime af blanketter, visumkontrol, toldere, immigrationsmyndigheder og TSA-skjorter ved grænsen. Jeg havde en sidste rejse at se frem til i december det år, fra København til New York City, og da jeg samtidig havde været en del af Occupy Copenhagen, så jeg ingen grund til at friste skæbnen yderligere. Jeg så i stedet en grund til anonymitet.

Jeg havde læst om konfiskeringen af bærbare computere, som de amerikanske myndigheder foretog mod f.eks Bradley Manning-støtter. Senere skrev Glenn Greenwald om den omfattende forfølgelse af den amerikanske dokumentarfilminstruktør, Laura Poitras, og hendes mere end 40 tilbageholdelser af myndighederne. Grænsepolitiet Googler dit navn på stedet, hvis de føler trang til det. Jeg følte trang til anonymitet.

Familie og venner havde i løbet af 2011 i fællesskab besluttet, at jeg efterhånden måtte havde mistet jordforbindelsen. “Hvorfor er han vendt hjem med al den snak om Wall Street-svindel, vestlige krigsforbrydelser, tortur og korruption? Hvorfor skal vi belemres med hans aktivisme og kritiske spørgsmål til alt? Hvorfor skal han ødelægge hyggen!” Ved at være anonym kunne jeg skrive uden at føle mig udsat, overvåget og talt om som person, ven og familiemedlem.

Jeg har af de grunde mange gange overvejet, at bryde anonymiteten. Men det var indtil jeg læste Max Bitters velformulerede og tankevækkende blogindlæg, Hvorfor ikke være anonym?

Inspireret af en diskussion om anonymitet på sociale netværk, hvor andre, ligesom jeg, der har en anonym profil, bliver spurgt om, hvorfor er du anonym?, vil jeg gerne fortælle om mine overvejelser om anonymitet, tillid og troværdighed.

Med en anonym profil bliver man sat i en position, hvor man skal forsvare, hvorfor man ikke har sit fulde navn og et vellignende foto af sit ansigt på sin profil. Hvis vi ser bort fra, at anonymitet ødelægger sociale netværks forretningsmodel, hviler kritikken af anonyme profiler på tre antagelser. (læs videre)

Forklaringen af de tre antagelser, og fem ulemper ved ikke at være anonym, har overbevist mig om, at forblive Du er Journalist. Lad os gå efter bolden, ikke manden. Politikerne og medierne går efter manden, ikke bolden. Se bare hvad der sker med mennesker som Bradley Manning, Edward Snowden, Julian Assange, Daniel Ellsberg osv. De afslørede krigsforbrydelser og massiv overvågning, men endte som mål for politikere og mediers hån, spot og latterliggørelse.

Navnet Du er Journalist var ment som en reminder til danske journalister: du er journalist, ikke mikrofonholder! Men også som en opfordring til læserne: du er din egen journalist, du kan sagtens oplyse dig selv og andre via internet, bøger og dokumentarer. Du er Journalists artikler prøver at rokke ved troen på, at medierne er den rene, skinbarlige og objektive sandhed – og derved gøre det klart for læseren, at der er behov for at informere sig selv. Det kræver ikke mange klik, at gøre selv landets “bedste” og mest prominente journalister til skamme.

Kontakt:

Skriv til mit pseudonym Pat Pending: patpending@inbox.com eller til Du er Journalist på Facebook.

From → Artikler

5 kommentarer
  1. Sådan opfordrer bloggeren Emma Ligens sine læsere til at kommentere hendes blogindlæg:

    “På min blog ønskes, at enhver kommentar er skrevet af anonyme kilder.
    Jeg har intet behov for at kende mine læseres identitet; snarere tværtimod.
    Anonymitetens “frihed” (om man vil) forpligter dog til en pæn og saglig tone, og enhver kommentar vil blive gennemlæst forinden publikation.

    Hertil skal dog også lyde et tak for dit bidrag til min tankevirksomhed.”

    http://www.emmaligens.dk/p/blog-page.html

    • (Det lader dog ikke til at virke. Langt de fleste kommentarer jeg har fået, har været med navn på. Ændrer derfor nok min opfordring.)
      Jeg er selv kun semi-anonym og interagerer til dels med folk, jeg kender personligt, men jeg nyder at arbejde under et forholdsvist anonymt synonym.
      Jeg forstår godt hvorfor folk vælger anonymitet – Det giver simpelthen bare andre muligheder, og tager man hele overvågningsspørgsmålet op også, så er det blot endnu mere forståeligt.

      Den største udfordring jeg ser – og selv oplever – er, at man ikke kan inddrage sit netværk og skal finde læsere på anden vis.

      • Tak for det semi-anonyme svar. Som i køkkenet: de fleste læser heller ikke hele opskriften, før de går i gang. Men jeg synes din opfordring er interessant og prisværdig, håber du beholder den lidt endnu.

        Ja, man starter på helt bar bund uden sit såkaldte netværk. Jeg er ikke på Facebook, så det var virkelig op ad bakke i starten. Et andet aspekt er, f.eks. på Twitter, at anonymiteten måske kan virke intimiderende på en ikke-anonym, som pludselig føler sig udsat, i en samtale med en person, som sidder bag en maske. Frygten for det ukendte, og ærgrelsen over selv at stå nøgen i manegen, foran et usynligt publikum.

  2. Jeg forstår godt, at folk vælger at blogge anonymt. Det har uden tvivl sine fordele: man har eksempelvis mere kontrol over, hvordan ens blog og indlæg fremstår og dermed også, hvilke budskaber og indtryk, man kommunikerer. Samtidig kan det være med til at fjerne fokus fra personen bag og dermed tvinge læseren til at fokusere på det, der egentlig bør tælle: Hvad siger bloggen, og holder argumenterne?

    Mange problematiserer anonymiteten, men det forstår jeg ikke rigtig. For det første må det vel være op til den enkelte, hvilke informationer pågældende vil komme med. For det andet kan jeg ikke se, hvorfor identiteten nødvendigvis er interessant. Gør det mine argumenter mindre gyldige af, at jeg er en bestemt?

    Det kan selvfølgelig være et problem i den forstand, at jeg ikke kan justere for evt. bias og særinteresser. For at være opmærksom på det, skal jeg som udgangspunkt vide, hvem du er. Men for at lave en retfærdig vurdering skal jeg nok alligevel kende så meget til dig, at en simpel personbeskrivelse ikke er nok – og kun risikerer at mudre billedet endnu mere!

    Min manglende anonymitet er egentlig ikke et bevidst valg, men en manglende stillingtagen. Jeg har aldrig skænket det en tanke, om jeg vil have mit navn på eller ej – det er bare kommet, som det nu er kommet. Jeg gør dog en dyd ud af ikke at bruge min person i mit bloggeri eller sætte for stort fokus på mig selv som person. Det er jeg sgu nok ikke interessant nok til.

    Og så er løbet nok kørt ift. at have en “ren googlesøgning”. Så nu kan jeg lige så godt melde pas og stå ved det. Og hvis nogle lytter med og vil bruge det til at holde mig tilbage fra noget, må jeg tage konsekvensen af det.

    • Tak, Nick. Som altid, godt skrevet.

      I dit virke, hvor du regelmæssigt udstiller politikere, deres vrøvl, og piller det fra hinanden, ville anonymitet måske fremstå som noget man gemmer sig bag. At du står frem med dit navn, gør bare din sag stærkere og mere ærlig. I den sammenhæng giver et navn mere ligevægt og troværdighed, tror jeg.

      Jeg følte selv, at jeg bevægede mig på lettere uligevægtig grund, da jeg skrev om Karaktermordet i Twitterup Lade. Jeg kunne trygt sidde bag skærmen, og kaste sten mod andre, eller rettere, en journalist fra Berlingske. Men det havde et formål, selvom det til tider mindede om offentlig udhængning, trods udelukkende bygget på frit tilgængelig information, fra meget offentlige personer.
      Men værre var det heller ikke, karaktermordere og statspropagandister slipper ikke for en tur gennem deres egen maskine.

      Hån, spot og latterliggørelse er kommet tilbage for at bide visse personer i røven.

Skriv et svar

